Saturday, January 8, 2011

"Kau tu mcm baik sangat!"..jawapan untuk ini. Sila baca kalian akan mendapat jawapanya.

      Berjalan lah aku diatas muka bumi ini dengan keizinan dari Allah S.W.T . Langkah kaki ini membawa aku untuk menginjak ke satu bangunan yang tersegam indah di tengah metropolitan. Bertapa hebatnya manusia mereka bentuk dan membina kesemua ini. Tetapi tahu kah meraka segala yang mereka perolehi adalah dari Maha Pencipta ALLAH S.W.T?. MasyaAllah,kekuasaan Mu tiada tandingan. Aku berjalan meyusuri gelimpangan manusia yang berada di dalan bangunan itu. Ternyata benar pesan ibu. Terlampau banyak maksiat yang berada diselilingku. Ada pada kaum wanita berpakaianya seperti bertelanjang. Segelintir kaum Adam yang pakaianya meniru gaya wanita sehingga hampir-hampir tidak ketahuan jantina mereka.Tetapi siapalah mereka itu untuk mengubah kejadian azali yang terlah tertakluk di langit dan dibumi. Biarpun dengan merubah segala yang ada pada jasad. Allah menciptakan Hawa dan Adam dengan penuh keperbezaan pada jasad dan rohani.

    Sedang aku leka meneruskan langkah ini, Terlihat aku sepasang kekasih bercumbuan dan berpelukan di satu sudut. Aku hanya hamba Allah yang hina. Perlukah aku menegur ketidak biadaban mereka terhadap hukum Islam? . Subhanallah,berikan aku kekuatan untuk aku menegakkan kalimah LAILAHILALLAH. Langkah kaki ku diatur kemas sambil berzikrullah pada Maha Mengasihani.

AKU : "Assalammualaikum"

Salamku tidak berbalas. Meraka semakin galak mencumbui antara satu sama lain

AKU :" Assalammualaikum wahai hamba Allah".

Kali ini salamku dibalas dengan renungan yang tajam dari pihak lelaki . Pihak perempuan tersipu malu sambil membetulkan pakaian yang kian memperlihatkan tubuh.

Lelaki : "Wa`laikumsalam..ha kau nak apa bangsat?"

AKU : "Alhamdulillah bertemu kita saudara sesislam di kawasan ini. Boleh aku tanya sedikit, kalian berdua   sudah bernikah?"

Lelaki: "Apasal kau tanya? aku sudah nikah atau belum bukan urusan kau bangsat"

Lelaki berkenaan kelihatan begitu tidak senang dengan kehadiran aku. Namun tidak semena-mena pasangan kepada lelaki tersebut menggelengkan kepala sambil menundukkan wajah.

AKU : "Saudaraku,tahukah kalian bertapa beratnya hukuman yang Allah akan beri pada kalian?. Jauhilah kalian dari zina."

Lelaki: : "mulut kau cantik sikit eh..siapa yang berzina?kau buta kah?aku dengan dia tidak akan membuat perkara terkutuk tu. aku pun ada maruah"

AKU : "Subhanallah. Aku tidak menuduh kalian berzina. tapi perbuatan kalian ini begitu hampir dengan zina. Ingat saudara ku,setiap hamba Allah berdua-duaan dengan yang bukan muhrim pasti ada yang ketiganya. Yang itu adalah syaitan laknatullah. Syaitan itu akan menghasut kalian tampa kalian sedari. Syaitan amat suka apabila ada dari anak adam melakukan maksiat. Kerana golongan seperti ini akan menjadi teman mereka di neraka kelak. Maka tersenyumlah syaitan sahaya melihat kalian melakukan perkara terkutuk tersebut."

Lelaki: "Ah..kau ni nak nasihatkan aku pulak. Kau tu macam baik sangat. Bro,Kubur lu dengan gua asing-asing la.Lu buat hal lu, Gua buat hal gua. Sayang jom kita pegi tempat lain.tempat yang takde orang-orang bodoh macam mamat ni"

Lelaki itu terus berjalan sambil bepengangan tangan dengan pasangan wanita beliau.

AKU : "Saudari."

Aku enggan mengalah. Aku terus memanggil wanita tersebut. Alhamdulillah dia sempat mendengar lalu berkalih kepada ku.

AKU : "Aku tahu kamu tidak ingin melakukan ini semua. Riak wajah mu itu memberitahu aku."

Lelaki: "woi! kau nak apa lagi?nak ngorat awek aku pulak?"

Terbeliak mata lelaki berkenaan. Begitu marah dengan aku sehingga di menapak beberapa langkah kehadapan. Namun itu bukan peluntur bagi semangat ku. Islam itu harus aku tegakkan biarpun bermandikan darah. Aku menapak beberapa langkah kehadapan sambil mata ku merenung tajam lelaki berkenaan.Kini jarak aku dengan lelaki berkenaan hanya kurang 1kaki.

AKU: "Saudara ku.Aku Hanya Hamba Allah. Sungguhpun aku ini tidak sempurna, Tugas sebagai khalifah dibumi tuhan harus aku lakukan. Aku sudah menasihai kamu. Terpulanglah pada kamu ingin mengambil atau tidak. Tetapi ingat pesanku ini. Jangan pula dipadang masyar kelak kamu menyebut nama ku kerana tidak menasihati mu. Allah maha mengetahui. Bertaubat lah saudaraku sebelum terlambat. Takut-takut ajal mu akan tiba sebelum kau sempat bertaubat." aku terus memgang bahu lelaki tersebut dan berkata." Pintu taubat itu sangat luas. Allah akan sentiasa menerima taubat hamba-hambanya. Saudaraku, Hidup InsyaAllah dan mati itu pasti. Bertaubat lah sebelum kamu berangkat ke alam akhirat." aku meleretkan senyuman dan terus berlalu.

    Sengaja aku meninggalkan pasangan tersebut dengan persoalan mengenai kematian. Kerana orang yang sentiasa memikirkan tentang kematian adalah orang-orang yang bijak dan aku juga kerap memikirkan perkara ini kerana AKU HANYA HAMBA ALLAH.

5 comments:

  1. comment lah ape yang patut ye...kita dimuka bumi harus nasihat menasihati antara satu sama lain...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..Jazakallahu khairan. ana kagum dgn smgt Tuan tunjukkan. semuga kita terpilih oleh Allah untuk diberi kekuatan menegur golongan spt ini.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah, bila sebut tugas khalifah Allah rasa takut. Takut bila di tanya bagaimana tugas kita, adakah kita menjalankanyya dengan baik? Allah~

    ReplyDelete
  4. subhanallah..moge Allah beri kekuatan untuk ana seperti saudara..moge Allah kasih..blog yang sangat menyentuh hati..masya Allah..

    ReplyDelete
  5. subhanallah .tapi bila kita nasihat begitulah anggapan orang ..

    ReplyDelete